Hoppsan!

Uppenbarligen har jag gjort fel vid beräkningarna av boldness. Egenskapsvärdet för Jaktintresse ska inte räknas med. Jag vet inte om jag från början missförstått eller om det senare skett en revidering, men fel är det hur som. Det finns ett samband mellan Jaktintresse och Boldness men anledningen till att jakten inte räknas med är att den har en nära koppling till leken som ju redan räknas.

Omräkningen kommer att innebära att rasens Boldnessvärde stiger ganska rejält. Preliminära beräkningar visar på en höjning med ca 0,3 till strax under 3,3.
Man kan ju fråga sig varför ett utelämnande av Jaktintresse ger ett så stort utslag då det är så nära kopplat till Lekintresse och borde ha liknande värde. För Vit Herdehund är det så att det generellt visas svaga resultat på just jaktmomentet. En gissning är att det kan vara ett symptom på samma ovilja som vid avståndsleken att lämna föraren.
Sen har jag under de många MH som jag sett, också noterat att momentet ibland kan vara ganska så missvisande genom att många hundar helt enkelt missar "haren" som drar iväg. Därför får vi ofta ett bättre resultat på andra försöket.

Däremot ska beräkningen göras så att man räknar ut egenskapvärdena var för sig innan medelvärdet räknas genom att dividera summan av dem med 3.

Beräkningen ska göras enligt följande exempel för Loka;

Socialitet; 4+4+4/3=4,00
Lekfullhet; 5+4+5+3+2/5=3,80
Nyfikenhet/orädsla; 3(omv)+3+1(omv)+3(omv)+5+1(omv)+5/7=3+3+5+3+5+5+5/7=4,14

4,00+3,80+4,14/3=3,98

Jag tror inte att omräkningarna kommer att möblera om alltför mycket i Boldnesslistan, men vi får se! Det är ju nu några hundar som gjort MH så vi får se när jag räknat om alla. Får väl ta det lite pö om pö.

Kommentarer
Postat av: Annicka

Hej



Här har du två till med uträknat Boldnessvärde:

Om du ändå ska in och peta i resultatlistan :)



Barvestads Rockin Robin 4,27

Barvestads This Is It 4,13



/Annicka

2011-12-11 @ 15:15:11
Postat av: Roger

De har båda gjort mycket bra ifrån sig på MH, men uträkningarna stämmer inte.

Värdet för de olika egenskapsvärdena måste räknas ut först. Sen tar du medelvärdet för Socialitet, Nyfikenhet/orädsla och lekfullhet.

Robins boldness blir 4,09 och This is it blir 4,00. Vi får se var de hamnar i listan.

2011-12-11 @ 18:22:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0